Wat is RFID?

Wat is RFID
RFID staat voor ‘Radio Frequency Identification’ en maakt het mogelijk om producten, mensen en dieren draadloos te identificeren met een unieke code. Dit maakt allerlei processen efficiënter, veiliger en effectiever. Zo wordt in de logistiek met behulp van RFID direct inzicht verkregen in voorraden en goederenstromen. De techniek helpt hiermee bij het terugdringen van onnodige voorraden en zorgt het ervoor dat schappen goed gevuld kunnen zijn.

De voordelen die de consument van RFID kan genieten, zijn dingen zoals veiligere en goedkopere producten, meer gemak en comfort bij het winkelen, uitgaan of sporten. We zullen hieronder nog dieper op ingaan. Ook wat RFID kan betekenen voor marketingcommunicatie.

Hoe werkt het?
RFID werkt met een chip met antenne die aan een object, persoon of dier is gekoppeld en readiosignalen kan opvangen die door een speciale leesapparaat wordt uitgezonden. De chip gebruikt de energie van dit uitgezonden radiosignaal om een bericht terug te sturen aan het leesapparaat. De inhoud van dit bericht is de informatie die opgeslagen zit in de chip. Vaak is dit alleen een uniek nummer, maar er kan ook aanvullende informatie in de chip opgeslagen worden zoals productinformatie. Het leesapparaat of ook wel RFID reader genoemd, stuurt vervolgens de informatie door naar de achterliggende databases waar de informatie verder wordt verwerkt.

Soorten RFID
Er zijn RFID-tags in verschillende vormen en afmetingen. Ze kunnen passief zijn of actief. Ook de hoeveelheid data die een RFID-tag kan hebben, verschilt. Er zijn in totaal drie soorten RFID-tags: passieve RFID, actieve RFID en semi-actieve RFID.

Passieve RFID: Deze RFID tag heeft geen eigen stroombron. Ze zenden zelf geen informatie uit, maar doen dit na activering van een elektromagnetische golf. Deze golf wordt uitgezonden door een antenne en veroorzaakt een stroom in de antenne van de tag, die vervolgens de chip (tag) activeert.

Actieve RFID: Een actieve tag heeft een batterij die de chip (tag) van stroom kan voorzien. Door deze stroomvoorziening kunnen ze zelf een signaal naar een antenne zenden.

Semi-actieve RFID: Deze tag heeft een ingebouwde batterij die energie levert aan de chip. Door de radiogolf van de RFID-lezer kan de chip geactiveerd worden. De batterij zorgt er voor dat het zendvermogen van de tag verhoogd wordt waardoor de tag over een grotere afstand te lezen is.

Geschiedenis
Het gebruik van radiosignalen voor identificatie begint al in de Tweede Wereldoorlog. Vliegtuigen werden toen voor het eerst voorzien van radiobakens zodat vliegtuigen geïdentificeerd konden worden als vriend of als vijand. De techniek zoals het nu wordt toegepast in de huidige vorm, stamt uit de jaren zestig. Twee medewerkers van Philips ontwikkelden een manier om op afstands chips uit te lezen. Hieruit ontwikkelde het bedrijf ID Engineering toepassingen op het gebied van diefstalpreventie. Het eerste bedrijf dat in Europa de bekende detectiepoortjes inzette, was C&A. De toevoeging van een unieke code en een beheerssysteem leidde tot de structuur die nu RFID heet. In de jaren daarna volgden legio van toepassingen zoals diefstalpreventie, voorraadbeheer en toegangsdetectie.

Toepassingen
Hoewel niet iedereen het door heeft, bezit bijna iedereen een RFID-chip. In ons dagelijks lezen zijn er namelijk tal van RFID toepassingen. Hieronder volgt een lijst met de meest voorkomende.

Diefstalpreventie: Winkelier die zijn producten beveiligt met een RFID chip door deze op het product te plakken. Als men dan met het product door de alarmpoortjes van de winkel gaat, vangt de RFID-reader in de alarmpoortjes het signaal op en gaat het alarm af.

Personenidentificatie: De RFID-tag kan in een mens geïmplanteerd worden. De informatie kan over je identiteit, interesses, rijbewijs en dergelijke bevatten. In Baya Beach Club in Rotterdam was het mogelijk om een chip in je arm te plaatsen. Klanten konden dan geld opladen en met je arm langs een scanner gaan om te betalen (zie video hieronder).

Medicijnen: Sommige medicijnen hebben een RFID-chip om vervalsing te voorkomen

Merkproducten: Fabrikanten van grote merken plaatsen steeds vaker een RFID-chip in de kledingstuk tegen vervalsing.

Productie- en assemblage processen: Informatie over goederen die bepaalde processen passeren verzamelen en hiermee processen beter beheren.

Dieren/vee: Dieren krijgen een RFID-tag voor identificatie

Sleutels: RFID-chip kan gebruikt worden voor toegang tot plaatsen en systemen als vervanging van traditionele sleutels.

Personenpositioning: Om iemand te traceren (GPS). In Mexico is het toegepast op rechters die mogelijk gekidnapt konden worden.

Betaalmiddel: Om als betaalmiddel te gebruiken. In Nederland is het al een tijdje mogelijk om met een ov-chipkaart, die een RFID-tag heeft, je reis mee te betalen.

Patiëntenidentificatie:Door middel van een geïmplanteerde chip, kan een arts de gegevens zien van de patiënt (zie video hieronder).