De rfid-groep van de Universiteit van Parma heeft in Italië onderzoek gedaan naar de kosten en baten van rfid/epc-tagging van pallets en kratten in een keten. Het onderzoek toonde aan dat voor een fabrikant de besparingen niet opwegen tegen de kosten van het aanbrengen van de tags.

Echt voordeel zit zowel in het distributiecentrum als in de winkel. Voor het distributiecentrum werd een terugverdientijd van slechts 8 maanden berekend en voor een winkel van 22 maanden. Dit laat precies het probleem bij rfid zien: daar waar de tags aangebracht worden zijn de minste opbrengsten te halen. De Universiteit van Parma is nu bezig met een soortgelijk onderzoek voor de Italiaanse kledingbranche, waarvan de pilot studie eind augustus 2010 werd afgesloten. Het verzendproces en de goederenontvangst met rfid bleek circa 80% sneller te gaan en het aantal verzendfouten kwam 8,6% lager uit. In de winkel bleek het doen van voorraadopnames met een snelle methode met rfid in 7 minuten te gaan met een nauwkeurigheid van zo`n 98%. Een nauwkeurige manier duurde circa een half uur en haalde 99,3%.

Wal-Mart kondigde onlangs aan te starten met item-level-rfid bij de herenkleding. De keten weet nu veel meer dan voorheen waar rfid echt meerwaarde heeft, namelijk vooral in situaties met veel verschillende artikelen die erg op elkaar lijken en een kort verkoopvenster hebben, zoals modeartikelen.

Bron: Retail Actueel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: